nuffnang

Sabtu, 13 September 2014

Ubat Tambah Susu dari Klinik

Bismillahirrahmanirrahim…

Masa bulan 6 yang lepas, Aniq dah cukup umur 1 tahun. Jadi saya dan hubby cadang nak tukar susu dia untuk yang setahun. Dari umur 4 bulan (tak salah saya) Aniq dah mula minum susu enfalac A+. Susu ni sesuai sangat dengan Aniq sampailah kami nak tukar susu ni.

Cerita susu ni saya ada cerita. Memandangkan banyak dah susu saya dah cuba, saya tak nak seksa anak saya lagi. Kali ni saya tekad nak mula semula susu badan macam dulu. Mungkin masa awal dulu tu tak berapa yakin, tak cukup ilmu & macam2 lagi, kali ni saya nak cuba sampai berjaya. Langkah pertama, bincang dengan hubby dulu. Alhamdulillah dapat green light dari hubby.

Langkah kedua pulak saya nak minta ubat tambah susu dari klinik. Kebetulan hujung bulan tu saya ada perjumpaan dengan doctor untuk cek berat Aniq tiap2 bulan. Diaorang bekalkan saya sepapan ubat untuk tambah susu. Apapun saya tetap kena usaha sendiri yang selebihnya macam kena minum susu, minum banyak air & lain2. Bab makan saya tak ada masalah sangat, tapi bab minum memang masalah besar. Saya tak suka minum air. Tak kisahlah air masak ataupun air manis.

ubat klinik..untk tambah susu sekali dgn tahan muntah

Walaupun tak suka minum air, saya usahakan juga nak minum banyak air setiap hari. Memang Nampak kesan yang bagus. Air susu mula keluar agak banyak. Tapi sayangnya, Aniq yang  dah biasa dengan puting botol tu tak suka menyusu dengan saya. Puncanya adalah dari puting, susu dia keluar banyak. Masalah bila menyusu dengan saya, susu memang lebih banyak dari sebelum ni, tapi tak cukup banyak macam menyusu dari botol. Lebih kurang 2,3  minit menyusu, dia pun berhenti. Tak nak dah. Kecewanya saya. Dah tu, macam mana nak makin banyak kalau dia tak nak hisap? Saya ni tak pandai nak perah susu. Tak pernah menjadi. Sedih sangat.


Jadi sekarang, saya tetaplah bergantung dengan susu formula.  Saya kecewa jadi macam ni, tapi saya tak salahkan sesiapa. Cuma geram dengan nurse kat hospital lah. Saya minta ajarkan saya cara perah susu, dia marahkan saya pulak. Sakit hati saya.  Apapun saya tetap tak putus asa. Saya nak terus usahakan supaya anak saya dapat menyusu dari saya selama yang boleh. Dah la tak lama lagi dah nak kena stop menyusu..

Tiada ulasan :