nuffnang

Ahad, 15 Februari 2015

mahalnya yuran taska...

Saya & hubby dah bincang. Kami nak hantar Aniq ke taska dalam beberapa hari sebulan supaya dia dapat berkawan. Dan saya pun dapat free Kat rumah,buat kerja sendiri dengan senang & tenang. Kebetulan sebelah rumah saya ni ada taska. Mudah la kan kalau bila² rasa nak tengok anak. So, saya pun start survey harga untuk stay ikut hari.

saya tanya berapa harga untuk sehari.. katanya rm30.. wow!! rm30.. mahalnya!! saya terkejut beruk oo... adeh, saya tak pastilah tu harga sekarang ke apa. yang saya tahu, lebih kurang 4 tahun lepas baru je rm15 untuk sehari kat tempat saya kerja dulu.  sekarang dah rm30.. huhu.. mahalnya rasa.. macam mana harga kat tempat korang ye.. memang macam ni ke harganya..?? Berapa pula yuran untuk sebulan?

lepas tu saya survey tempat lain. kebetulan anak saudara saya kerja situ. (saya baru tahu dia kerja situ) tapi dia baru masuk 2 minggu, so dia tak tahu berapa bayaran untuk 1 hari. tapi yang best kat tempat dia tu, setiap hari rabu diorang pergi swimming pool. saya dah teruja lah.. kalau ada aktiviti lain, mahal sikit tu saya ok je la..  macam taska sebelah rumah ni, tak ada aktiviti..

tapi hubby kurang setuju. katanya, risau tinggalkan anak jauh-jauh. sebenarnya tak jauh pun. dekat dengan tempat kerja hubby.  tapi banding dengan sebelah rumah, dah tentulah taska tu agak jauh. dia risau anak dia kena buli ke apa. saya sekrang buntulah, nak timbang macam mana. my hubby ni memang. bab anak, dia tak boleh nak lepas. risau dia tu, saya pun takut..hehe.. bukan apa, balik rumah, dia tak nampak aniq, merata dia cari. dalam tandas, bilik air. padahal aniq dalam bilik pak cik dia. so, saya faham la kenapa dia tak bagi letak anak jauh-jauh. my hubby belum ready nak lepas anak kesayangan dia ni. tapi sampai bila kan?

bila fikir, memang masih awal sangat pada aniq untuk ditinggalkan macam tu. (sebab saya tak kerja). lainlah kalau saya berkerja. tapi saya nak pendedahan awal pada dia. apa pun kena pertimbangkan kerisauan hubby saya ni. and kerisauan saya pasal poket hubby juga walau hubby saya tak  kisah.

jadi? nak hantar ke tak? kena fikir semula. tapi survey tetap  survey.  nak tahu juga rate yuran taska kat tempat lain.. sekurang-kurangnya, nanti tak adalah saya terkejut tahap cipan lagi dah nak hantar anak..

share..share dengan saya ye.. ty all :)

8 ulasan :

iryantyismail berkata...

anak baru sorang dik sya...tentulah sayangnya lebih..lagipun aniq tu kecik comel jer..mahu tak hubby risau kena buli..
terkejut akak..mahal giler 1 hari rm 30...fuhh

Syahida berkata...

salam Sya Nadia, rasanya kalau nak survey2 dulu, ok je. sambil tu, boleh tgk2 tempat, tgk pengasuh, tgk juga keadaan anak2 lain di taska tu, boleh riki2 aktiviti & pengisian kat taska. yg penting, yuran yg dikenakan, sesuai dengan apa yg ditawarkan, jgn lupa doa minta Allah tunjukkan mana yg terbaek dan kurniakan yg terbaek untuk aniq :) semoga dipermudahkan ya..

Puan Kutu berkata...

mahal juga ye..taska biasanya mahal klu hantar ikut hari..klu sebulan terus tu berbaloi n kurang sikit kosnya..akk tak tahu sgt pasal kos taska semua ni sbb kt tempat kerja akk majoriti hantar anak ke pengasuh.anak kecik2 belum pandai berdikari ni perlukan perhatian.klu kt nursery tu kan ke ramai budaknya..klu dah 4tahun tu oklah..aniq 2tahun ke belum dua tahun?lebih kurang sebaya afia kan..

awk tak kerja syaz..klu nk bg pendedahan awal nak bagi aniq berkawan byk lagi caranya..boleh bawa dia ke playground main n jumpa rakan2 sebaya..duit rm30 hantar dia kesana lagi ok belikan bahan pembelajaran utk aniq..mama sendiri jadi teacher utk anak lagi bagus.buat aktiviti homeshooling kt rumah.senang hati anak dok depan mata kita.hantar ke taska walau sekejap risau jugak.klu akk sebolehnya nak jaga anak sendiri..ada depan mata kita ..

pendapat akk la..klu syaz n suami setuju nak hantar juga nursery apa salahnya kan..

Unknown berkata...

yuran hari2 tak tahu la sya..kalau bulanan pon rate rm300-500 camtu..biasalah kalau papa jarang berenggang gan anak dia jadi kisah sikit bila anak jauh..hehe

QasehnyaRania berkata...

mak aii.mahalnya.
kalau tadika utk 5,6 tahun sebulan pon murah lg.
skt rumah saya.ada juga tp ntah x tahu pulak berapa, sbb x pernah bertanya.
smga dipermudahkan..

QasehnyaRania berkata...

ppatt: ye ke, sya x mkn nasi beriani.nape ?
alah atau mmg x suka

Unknown berkata...

okay bab yang ini sy surrender. kena tanya orang yg ada pengalaman. hehe..
entah lah tapi RM30 tu kalau ikut rasa bunyi, macam mahal je.. pro and cons tu mmg tak boleh nak elak lah kan, kena fikir masak2 mana satu pilihan yg lebih baik. :)

Aisy Nasiha berkata...

Rasanya kalau kira hari mmg mahal.. tu pasal kena sebulan terus..dalam 350 kalau kawasan kami ni..