nuffnang

Selasa, 18 Februari 2014

Bengkung Tanamera

Nak tergelak aje rasa.. Nak pakai bengkung pun kena rujuk kat youtube.haha.. bengkung ni saya beli masa mengandungkan Aniq dulu. Tapi sebab saya bersalin caesar, so, xdapat la nak pakai masa berpantang. Kebetulan pulak masa berpantang tu saya duduk di rumah MIL.  Bengkung tertinggal kat rumah saya. Dah tak ada tu malas la nak beli yang lain. Sedangkan yang ada pun belum pakai.

credit to tanamera


Baru2 ni saya teringatkan bengkung yang belum pernah pun saya cuba pakai. Punca teringat tu sebab adik saya minta poskan barang baby dia. Selongkar-selongkar jumpa la bengkung ni. Rasa sayang sangat kalau tak pakai. tapi nak pakai sendiri tak pandai, saya minta hubby tolong lilitkan untuk saya.  Alahh..orang lelaki bukan reti juga pun. Saya cakap, lilit je macam mana pun janji lilit..hahaa

Lepas dah pakai beberapa minit, rasa tak selesa, saya buka balik. Saya cuba pula lilit sendiri. tapi sama juga rasa semacam je. rasa tak kena. Akhirnya saya buka youtube. Search cara pakai bengkung. Mujur ada. Rupanya saya pakai tu terbalik. Orang mula ikat dari bawah. Saya ikat dari atas. Patut la kain tu tertarik makin keatas.. * heee...baru tau..*

Dan...sekarang dengan jayanya saya berjaya ikat bengkung ni sendiri. Mula2 tu ikat ketat sangat sampai nak duduk pun tak boleh. Punyalah lemasnya. Bila dah faham, barulah saya longgarkan sikit.. Agak susah jugalah nak duduk. tapi masih ok banding dengan yang mula2 tadi..

Insya Allah, lepas ni saya nak rajin2kan diri pakai bengkung. Nak jaga badan weyhh.. Bukan untuk orang lain, untuk suami jugak kan.. saya buat ni sebab saya nak tiru macam mama * mak angkat* saya. Dia memang jaga badan since muda lagi. Dari umur belasan tahun. Sekarang dah berumur, masih lagi nampak awet muda. Slim melim mengalahkan saya..haha.. Nak tengok gambar mama saya?? hehe..tak boleh la..Saya belum minta izin lagi nak letak kat sini.. Nanti kalau mama saya bagi, saya letak la.. nak suruh korang treka umur mama. memang korang pun tak kan caya punya umur sebenar dia..

16 ulasan :

msredcheesecake berkata...

akk dulu pakai bengkung tu la... payah nak gi toilet nak kena buka

Sya Nadia berkata...

aah..mmg payah nak pergi toilet..kena la buka dulu...

Pha Is berkata...

saya pernah pakai bengkung..!!! tapi bengkung silat.. hehehe

Sya Nadia berkata...

owh..pnggil bengkung juga ke?? baru sy tau..

sal ya berkata...

Pkai bengkung yg moden je. Yg ada zip.

Sya Nadia berkata...

best ke pakai bengkung moden tu? selesa x? sy selesa je pakai bengkung ni lg pun sy duduk rumah aje kan... :)

Aisy Nasiha berkata...

Bagus ni. Niat yang baik. Akak pun, ada niat tapi buatnya hangat2 je. Entah bila nak bersemangat macam ni..

Pha Is berkata...

bengkung kan ada mcm2 jenis.. yg untuk perempuan lepas bersalin pun ada, yg untuk dipakai dengan sampin lelaki pun ada.. heheh

Sya Nadia berkata...

hahaha..sungguh sy baru tau ni..*gelakkan diri sendiri..weee..hahaha*

Sya Nadia berkata...

Kak AN..sbnarnya sy pun xtau smpai bila semangat ni bertahan..hehe..hrpnya boleh lama lah.. :)

Puan Kutu berkata...

bagus punya ikat dr atas ke bawah..nmpk sgt takpernah pakai bengkung ye.hehe..

akk malas pka yg jenis cmni sbb byk buang masa utk ikat..skang pakai yg baju sekaliseluar tu..bamboo apa kebenda tah..sedap je pakai..pegi keje mmg sarung yg tu..

Sya Nadia berkata...

itulah..mmg xpnh pakai pun sebelum ni kak muni..ni lah baru cuba2 nak pakai..lepas anak dah umur 8 bulan..hahaha

QasehnyaRania berkata...

good luck. teruskan tau demi suami tersayng.

misz sheyla berkata...

kira tiap kali nak g toilet kena bukak bengkung...lepas tu pasang balik.....

Sya Nadia berkata...

Insya Allah ciksu..

Sya Nadia berkata...

tak juga..kalau dah buka sy mls dah nak pakai balik kecuali mmg betul rajin..hehehe