nuffnang

Ahad, 25 Januari 2015

blacklist..

Dah tak tau nak kata apa lagi. Marah tu dah puas marah. Hilang terus sabar. Bila dah marah, mulalah menyesal. Allahu Akbar!

Bukan lah saje nak marah ni.. tapi ni sebab benda yang kita dok usaha nak buat,tapi terhalang. Marah la jadinya. Kes ni bersangkut paut dengan hal nak ambil lesen kereta saya ni la. Apa nak buat,bukan rezeki lagi nak ambil.

Alkisah nya semalam kan dah excited study nak ambil lesen. Puas dah study tau nak ambil lesen,alih² baru dapat tau saya TAK BOLEH masuk kelas sebab nama saya blacklist. Eh?? Apasal pulak? Masa bila blacklist? Sebab apa blacklist? Adoi.. marah giler saya. Menangis sampai bengkak mata.
 Sakit hati sangat. Mujur saya dapat tahu sebelum saya ke segamat. Kalau tak, ntah la..

Puas saya fikir,kenapa kena blacklist. saya tak bawa kenderaan sebab saya tak ada lesen. Saya pun trauma nak bawa. Jadi apa masalah saya? Puas fikir, rupanya kes kereta waja yang pernah seseorang beli guna nama saya. Hamba Allah ni adalah family saya. Bukan nak cerita buruk ke apa. Just untuk peringatan di kemudian hari. Untuk berhati-hati supaya tak berulang. Juga peringatan untuk orang lain, kalau ada beli kereta pakai nama kita, tapi orang lain guna,sila rajin² cek saman. Kalau tak,nanti tak pasal² kena blacklist macam saya. Nak renew lesen pun tak boleh.

Dulu kereta waja tu pernah kena sita pasal tak ada roadtax. Saya tak tau menahu pasal roadtax,tapi nama masih nama saya. So, saya uruskan pelepasan kereta Kat JPJ sampai dapat keluar. Lepas pada tu,saya dah tak ambil tau. Rupanya,hamba Allah ni tak bayar saman yang atas nama saya tu(kereta). Sampai sekarang dah kena blacklist, dah kena naik mahkamah! Saya tak tau pun selama ni! Dah bertahun tau kes nya tu.

Mujur hubby faham keadaan saya. Dia la dok bagi semangat supaya sabar. Sebab benda dah jadi. Nak marah berapi-api sangat pun,dia dah jadi pun. Hubby call dari tempat kerja, pesan jangan nangis.. :'(
nak buat macam mana, hati dah Sakit. Nangis aje la..

So, sekarang, exam saya dah kena tunda sampai kes ni selesai. Saya akan urus secepat mungkin.. Hubby kata dia akan bayar denda mahkamah tu nanti..huhu.. kesian dia.. ni pengajaran untuk saya, juga untuk korang. Kalau rajin sangat bagi orang pinjam nama ke pinjam kereta ke,apa² lah , rajin² lah cek saman ke apa. Kalau sangkut awal² mudah nak settle. Kalau kena macam saya ni? Nak kata apa? Sabar aje lah.

P/s: "Hamba Allah" ni memang family dekat saya.. so,please komen baik² ye..  saya tulis bukan nak burukkan dia.. harap kawan² semua faham.. :) ty friends.. love u all..

- nanti insya Allah saya akan update pasal saya clear kan nama ni.(kalau ingat) Mana tau ada yang terkena, and nak tau procedure. Sebab saya call jpj segamat minta tolong dia jawab endah tak.endah je.. kecil hati saya.. :(

9 ulasan :

Puan Kutu berkata...

Benda macam selalu byk berlaku.tu yg klu boleh elakkan jadi penjamin or guna nama kita untuk pembeliah harta yg org lain guna.even keluarga terdekat sekalipun.tp syaz mgkin ada sebab tersendiri kan.. Semoga urusan dipermudahkan n dpt amik exam secepat mgkin..

Betul kata ur hubby, benda dah jadi. Dah namanya pmpuan,nangis la kan nak express feeling.hehe

iryantyismail berkata...

sabar yer sya...kuatkan smangat...insyallah allah permudahkan dan tunjukkan jalan..tawakal je sya...
betul kata somi tu...kalau sya jumpa kuarga terdekat tu pun..belum tentu dia nak bayar...

Unknown berkata...

macam tu sekali..alahaii susah je ye sampai kena blacklist..nak renew lesen pun susah

Shahrul Yusof berkata...

Selalu sangat kes-kes macam ni berlaku. Orang lain yang buat hal, orang lain pulak yang terkena saman.

Maria Firdz berkata...

Alahai..sbr ye..ujian Allah...

Unknown berkata...

bapa sy pernah terkena mcm ni dulu. sebab tu sy pun beringat2 smpai skrg.. huhu.. skrg ni tak kisah lah org nk kata kita berkira, kedekut dan whtsoever janji tak mnyusahkan kita di kemudian hari.. huhu..

smoga dipermudahkan ye semuanya. huhu

QasehnyaRania berkata...

alahai.mmh kena bsabar..
sy doakan smga urusan syaz dipermudahkan..
aamiin

Aisy Nasiha berkata...

La.. jadi gini pulak ya.. moga banyak bersabar ya.. insyaAllah ada penyelesaian yabg terbaik nanti buat Sya.. sedihnya gini. Betulla kita mmg kena beringat sentiasa, ahli keluarga pun ada masa ... entahla, kakak akak pernah ada kes.. amaun yang terlibat bukan sikit.. mmg banyak..

Pha Is berkata...

smoga segala urusan dipermudahkanNya...