nuffnang

Khamis, 9 April 2015

lempeng berinti daging dengan sos & keju mudah & sedap

tajuk macam hape-hape tah yek..haha.. korang.. jangan main-main tau..sedap nih.. serius! sekali makan, konfirm buat lagi.. anak-anak pun suka.. sebab apa? sebab sedap lah..haha.. tak habis lagi puji diri sendiri nih..

X cun pun x pe..yg penting rasa..

Kalau ikutkan resepi asal, saya buat adunan adunan untuk lempeng tu warna hijau. Sebab blend dengan sayur. Tapi puas saya fikir sayur apa saya guna,tapi dah lupalah..hehe. masa tu buat ikut apa yang ada je. Lepas tu dah lupa. Jadi, buat yang biasa sudah la ye..yang macam ni pun dah sedap.

Bahan nak buat mudah sangat. Mula² korang kena sediakan inti dia dulu. Korang boleh guna apa² je, ayam ke daging ke. Tak kisah ok..

Bahan nak buat inti tu ialah, bawang ,ayam @ daging, sos tiram atau apa saje perasa yang korang nak guna,lepas tu sedikit cili padi (kalau nak
pedas.. tak nak tak payah letak..1 lg,garam..

Cara buat inti, saute kan atau tumiskan bawang. Dah layu layu bawang, masukkan daging @ ayam. Masukkan sos tiram sekali. Masuk cili. Masuk kan garam Masak sampai ayam @ daging tu masak k..

Ok.. sementara tunggu ayam masak, boleh dah buat batter untuk lempeng. Cara sama je macam buat lempeng biasa. Cair macam mana tu, terpulang pada korang. Kalau saya,suka betul² cair.

Cara buat dia senang je. Masukkan adunan lempeng tu tadi dalam kuali, lepas tu cepat² ambil inti tadi, letak atas lempeng tu.. biar inti melekat pada lempeng. Dah masak lempeng tu, balikkan dia .ikutlah nak garing macam mana yang korang nak. Dah siap tu, jangan angkat lagi, letak terus cheese, sekali dengan sos &mayonis. Lipatkan lempeng tu kepada 2 bahagian . Dah boleh hidang.  Senang aje kan?

Petang ni balik kerja korang dah boleh buat kan... Saya tak ambil gambar langkah ke langkah sebab agak payah dengan anak kecil ni..harap mudahlah ye korang nak faham penerangan saya tu.. tak faham Tanya tau...

Selamat mencuba!

6 ulasan :

iryanty ahamad berkata...

boleh cuba nie... :-))

Aisy Nasiha berkata...

Menarik sangat bila ada keju ni.. boleh dicuba lain kali ni..

Sya Nadia berkata...

@iryanty ahamad cubalah kak Yan..insya Allah puas hati..

Sya Nadia berkata...

@Aisy Nasiha keju ni mmg ramai peminatnya kan...

azizah green line berkata...

nyumnyum..macam sedap pula tgk ni..haihh

Sya Nadia berkata...

@azizah green line kena buat ni Jijah